Afspraak maken: 0492 – 53 28 00

PREM geboortezorg

Meten van cliëntervaringen in de geboortezorg

Wij horen graag van jou wat jij van onze zorg vindt.  Hebben wij gedaan wat jij nodig hebt en belangrijk vindt?  

Hoe worden de cliëntervaringen gemeten?  

Landelijk is afgesproken dat organisaties die geboortezorg leveren, ervaringen van cliënten meten. Alle geboortezorg-organisaties gebruiken hiervoor dezelfde vragenlijst, namelijk de PREM Geboortezorg.

Elke kraamvrouw krijgt deze vragenlijst aangeboden. Het is een korte vragenlijst met 14 vragen. We stellen vragen over de ervaringen met de zorg, voor iedere organisatie waarvan jij zorg hebt ontvangen: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie. Je beantwoordt de vragen op een eenvoudige 10 muntschaal met smileys. Tot slot vragen we naar verbeterpunten en complimenten. 

Ook bevat de vragenlijst een aantal achtergrondvragen zoals geslacht, leeftijd, plaats van bevalling etc.

 

Hoe werkt het meten van cliëntervaringen met de PREM geboortezorg?

De verloskundige (meestal) informeert je over de PREM en dat jouw e-mailadres hiervoor wordt gebruikt. Je kunt dit weigeren. Dan wordt je niet uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen.  Je ontvangt vervolgens automatisch een e-mail met uitleg en een link naar de PREM vragenlijst. Deze mail ontvang je tussen de 2 en 8 weken na de bevalling. 

Wat gebeurt er met de resultaten?

De ingevulde PREM vragenlijsten worden door verschillende partijen gebruikt:  

  • De organisaties van wie jij zorg hebt ontvangen, ontvangen de landelijke uitkomsten en de uitkomsten van hun eigen metingen. Deze data zijn altijd naamloos. Met deze uitkomsten kunnen zij de kwaliteit van de geboortezorg verbeteren. Door het invullen van de PREM vragenlijst help jij mee om kwaliteit van de zorg te verbeteren.
  • Alle ingevulde PREM vragenlijsten worden op een veilige manier verzameld door een onafhankelijk onderzoeksbureau (Perined). Zij deelt de naamloze  uitkomsten met verschillende landelijke partijen, zodat zij de kwaliteit van hun zorg kunnen verbeteren. De naamloze gegevens komen ook in een landelijke openbare database. De antwoorden op de open vragen worden niet gedeeld met de landelijke openbare database.